Mar 7, 2016

Penutup 2015 dan pembuka 2016 yang sedih...

lama x bersiaran... malas tu melebihi segala2 nya... gambar pun aku malas ambik, cam ne nak update blog... haish...

aku nak cerita kehilangan yang aku rasai... penghujung tahun 2015 lepas,  aku x berapa alert sangat tarikh ni... nenek asben aku meninggal dunia... dia pun dah sakit teruk dah selepas sebelah kakinya dipotong akibat kencing manis... dua minggu selepas kaki dia kena potong, dia menghembuskan nafas yang terakhir... selama dua minggu tu, dia mmg terbaring je kat rumah dia... rumah dia sebelah umah mak je... sepanjang perkahwinan aku, aku x diberi kebenaran untuk terlalu rapat ngan nenek ni sbb katanya nenek ni ada 'pets'.... 

so, seminggu sebelum dia meninggal tu, aku mmg ada balik sana tapi aku x pegi pun tgk dia... mungkin ada rasa was2 jugak dihati setelah dimomokkan pasal benda yang dibela itu... zura, ahmad ngan mak la la ulang alik menjaganya... zura yg tgh sarat tu la yg banyak bantu... tapi aku diberitahu ada ustaz datang dah buang semua yang dibelanya itu... wallahualam... nenek pun dah x berapa kuat dah ingatan waktu tu... nenek menghembuskan nafas terakhir dia masa azan maghrib berkumandang, di pangkuan satu2nya anak dia iaitu mak... sebelum meningal tu, dia minta zura panggilkan mak... aku pulak masa tu dah diberi amaran supaya kalau boleh tidak bercuti sebab cuti tahunan aku dh abis... so, aku cuma balik masa hari pengubumian tu je... petang tu aku dh balik kl balik, bawak dak arip anak kak teh sekali... esoknya aku keje, asben aku ngan arip balik melaka naik moto untuk urusan kenduri dan tahlil.. sebelum balik, mak beria2 suruh aku cuti dan stay untuk tahlil... aku terpaksa menolak... lagipun hujung minggu tu aku dah janji ngan mak nak balik temeloh... yang nak balik temeloh tu, dah sebulang nak balik tapi selalu je ada hal... cuti tahun baru tu kena balik jugak sbb mak dah merajuk2 dah... aku balik drive sendirik je sbb asben aku masih di melaka...

masuk tahun baru, hari berlalu seperti biasa... zaid dah sekolah pagi, aku yg hantar ke tadika... lps tu kak midah ambik, hantar ke taska pulak... lepas tu. aku dok bincang ngan asben aku bila nak balik melaka, bila nak balik temerloh... tiba2 20 jan tu, hari rabu, dapat call dari zura bagitau mak masuk spital sbb sesak nafas tapi mak ok tak teruk... asben aku mula la menggelupur nak balik... aku dh bengang dah waktu ni sbb aku rasa macam ni adalah alasan minta kitaorg balik melaka dulu la ni... aku pun pujuk2 asben aku, bg tau jumaat cuti, kita balik... lagipun zura bagitau mak cuma sesak nafas dan x de apa2... khamis tu, sebelum tido dok bincang la esok kitaorg gerak dlm pukul 6 pagi terus ke hospital tgk mak dulu baru kitaorang balik rumah... agak lewat jugak kitaorg tido... tak tau lah kenapa susah nk lelap mlm tu... 

dalam pukul 3 pagi, abg kedi (abang asben) tipon bagi tau mak dah meninggal... Ya Allah, dugaan apakah ini... pagi tu kitaorg still gerak seperti dibincangkan... aku masih boleh tahan tapi asben aku dah menangis2 masa drive kete... sehinggalah kete kitaorg masuk perkarangan rumah, aku nampak jenazah di tengah ruang tamu, baru air mata aku keluar... mcm x percaya apa yang aku nampak... mak meninggal malam jumaat... selesai urusan semua, aku stay sehingga ahad kat kampung... kesian zura... dah la menunggu hari je nak bersalin... maknanya, last aku jumpa mak masa nenek meningal... seminggu sebelum tu asben talipon mak, beria2 mak suruh balik minggu tu... rupa2nya balik untuk uruskan jenazah dia... diaorg pun cerita minggu tu jugak mak nak buat kuih koci... katanya dia x puas makan masa tahlil nenek ari tu... ikutkan mak bukan jenis makan kuih manis2 ni banyak2... selalunya dia makan seketul dua je... ahmad cakap agaknya dia teringatkan zaid sbb zaid suka makan kuih koci ni... masa tahlil nenek ari tu aku ngan zaid balik temerloh... 




zaid pun buat ayat sedih gak.. boleh dia tanya, lepas ni sapa nak mandikan zaid kalau balik umah nenek??? sabtu tu kitaorg buat tahlil petang... so, duit yg rg sedekah, duit2 mak, kitaorg buat makan sikit utk org tahlil... aku seperti biasa ambik keje kupas mengupas di atas pangkin kat luar dapur... terngiang2 suara mak kat dalam umah... terasa2 mak mengintai aku buat keje kat luar... terasa sgt kehilangan tu... mungkin sbb aku menantu yang paling rapat ngan mak... harap2 aku tak ada dosa dengan mak sepanjang hayat mak... jika ada, aku sangat berharap mak dah ampunkan dosa2 aku... 

seminggu selepas tu, 2/2/2016, zura selamat melahirkan anak perempuan... agak sedih sikit sbb mak nak sangat tgk anak perempuan zura... mak dah cakap, zura nih anak perempuan kali ni... ahmad dah siap buat alas dapur untuk mak... mak kan berkerusi roda, so, ahmad buat pangkin dapur rendah untuk mak supaya nnt mak senang nak masak masa tunggu zura dalam pantang... tapi impian x kesampaian... kesian sangat kat zura sbb x de sapa jaga dia dlm pantang... dia selalu wasap aku tanya bila nak balik... dia cakap dia bosan... aku tau dia sedih... seminggu selepas dia bersalin aku balik tgk dia... asben aku mmg rapat ngan adik dia ni... mmg tak terjaga sgt aku tgk... bertungku ntah ke mana, berbekung ntah ke mana, ubat2 tradisional pun x ambik.. along ngan kak teh balik kejap2 je... akak2 ipar lain aku x tau la... mungkin x berapa rapat sangat ngan zura ni... dia ni hot tamper sket... dapat akak ipar cam aku, apa aku kesah... ko hot tamper ke apa, pedulik hapa... tu yang buat aku leh ngam ngan dia... 

5 mac baru nih aku balik lagi tgk zura... dah sokmo wasap aku bila nak balik, bosan sorang kat umah, mcm2 lagi... aku faham dia sunyi tapi aku pun tgh sibuk waktu tu sbb HKK tak abis lagi... 5 mac tu hari sabtu, aku mmg dh block tarikh tu sbb nak g palong... kenduri kahwin adik ipar abang asben aku (abang ajup)... asben aku cakap, kita terus balik melaka la... esoknya tu 6 mac(ahad) kita balik la kl pagi2 sbb aku kena duty kaunter hari tu... so petang tu lepas balik kenduri aku balik la melaka tengok zura... nampak seronok muka dia kitaorang balik... akak2 dia pun balik kejap2 je...dia seronok tapi aku yang emo... sedih sangat aku rasa... mana taknya, belakang rumah atap dah roboh sbb ribut... rumah kelam je, dah x de seri macam masa mak ada dulu... dalam rumah pun dgn kusyen sepah2, dgn tilam  tgh rumah... aku faham, zura x terjaga dengan 2 orang anak lelaki yg sedaang buas, dgn baby lagi... kalau arwah mak ada tu, mesti dia bising suruh susun balik kusyen, pas tu dgn kerusi roda dia tu, dia round ruang tamu sambil kutip mainan2 cucu dia... atas meja makan tu, mesti dia suruh kemas2 x bagi letak lauk2 atas meja makan tu... kalau nak simpan lauk, simpan dalam almari... aku sempat mintak tolong zaid suruh susun kusyen je... belum lg bilik aku tido tu... dng toto bergulung2 dlm tu... mungkin anak2 dia jatuhkan kot... teringat sangat kat mak... lagi sedih bila aku tengok BINGGO kucing mak tu... langsung x terurus... dgn buluu kusut masai, dgn mata sebelah terpejam berair, dgn demamnya... zura kata mata bingo kena kencing katak... siannya binggo... dia dtg kat aku, minta usap2 dia... dia ni masa mak ada dulu agak diva... mana boleh nak pegang2, nak usik2... digigitnya... mungkin dia dtg kat aku sbb masa kutip binggo ni kat pangkalan balak, aku ada sekali ngan mak... tu dia datang kat aku tu... balik je pagi ahad tu, masuk je tol simpang ampat, aku nangis sbb tengok keadaan yang tak terurus tu... sedih betul aku rasa... beza betul keadaan sekarang...




cukupla aku membebel hari ni... kang lagi panjang aku tulis, aku dh x leh cover air mata ni... ni aku tahan je sebak ni... hanya satu doaku, semoga arwah mak dan arwah abah tenang di sana... moga di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman.. al-fatihah...

No comments: