Dec 2, 2010

coret-coretan...

dah lama aku terpikir nk story kat sini tapi baru hari nih aku betul2 yakin nk tulis... sebenarnya tak de apa2 pun yang menarik yang nk aku citerkan.... cuma aku selalu terpikir, bila kita lihat seseorang itu bergembira, ketawa ceria seperti tiada masalah membelengu, pernahkan kita terfikir, berapa RM kah yang ada dlm dompet duit dia???

bukan aku busy body tapi itulah hakikat yang nk aku ketengahkan di sini... bape org antara kita dgn tidak segan silunya berkata, "hari nih aku ada cuma RM1 sja dlm beg aku nih".... tak de kan... kalau ada pun amat jarang kita dgr.... dan selalunya dlm beg duit mmg ada RM1 tapi dlm akaun bank ada ratus2 atau ribu2 lagi.... tahukah kita bahawa kawan yg berada di hadapan kita sekarang mungkin mmg tiada duit pun dlm beg dan dalam akaun??? tapi kenapa dia sentiasa ceria dan ketawa seperti tiada masalah kalau tak de duit....

teringat kat Puan Norma yang ikut penceramah baru2 nih kat opis aku... Puan Norma nih just snap gambar kitaorg je tapi pengalaman hidup yang dia ceritakan membuatkan aku teruja... dia dh pergi ke serata dunia... macam2 pengalaman pahit manis dia dh tempuhi.... dia cerita dia pernah tak cukup duit utk mengembara.... untuk bayar tol pun dia tak mampu... ketika itu aku terdengar suara2 kecil mengatakan "eh, cam ne sampai duit tol pun tak de??? boleh hidup ke tak de duit??" tapi Puan Norma cakap, dia tetap keluar mengembara... kalau tak de duit bayar tol, naik bas... kalau tak de duit nk bayar tambang bas, jalan kaki... janji kita rasa bahagia apa yang kita lakukan... ye, betul tu... kita mesti rasa bahagia dalam apa jua kita lakukan... adakah duit itu masih penting??? adakah duit itu kebahagiaan???

mmg duit itu penting... semua org perlukan duit... aku pernah terbaca tapi tak ingat di mana... duit bukanlah segala-galanya tapi segala-galanya perlukan duit... eerrrmmmmm..... jika seseorang tak 'berduit' apakah dia tak layak untuk bahagia??? dan jika seseorang yang kaya raya dan banyak duit itu adakah dia dah cukup bahagia??? adakah sosilawati cukup bahagia mempunyai duit yang banyak sehingga dia mati dibunuh dengan kejam????

kadang2 aku tak paham dgn perangai sesetengah orang terutamanya yang ada kat sekitar aku nih... jika kita mendapat maklumat seseorang dalam kesusahan dan memerlukan bantuan, kita selalu dermakan duit kan??? kadang2 kita nk membantu tapi kita sendiri kekurangan duit utk membantu... mcm mana tu??? ada manusia2 sekitar aku nih bila keadaan ini berlaku, dan ada antara kawan2 yang tak menderma, dikatakan kedekut... tak pun diperli2 kawan tu... mungkin mmg ada yang kedekut duit untuk menderma, tapi dia tak harus terus menghukum seseorang itu kalau tak tahu keadaan sebenar... tak semua orang sentiasa senang...

pernahkah kita terfikir kawan kita tak ada duit untuk makan??? mmg setiap kali ajak makan, mungkin alasan yang diberikan "diet" ataupun "dah kenyang"... tapi dibelakang kita, kawan kita tu menangis menahan kelaparan dan minum air masak setiap kali perutnya berbunyi minta makanan... sedih kan... orang yang mempunyai harga diri tak mungkin akan meminta2.... dia tak kan beritahu masalah dihadapinya kecuali kepada kawan karibnya... tapi, pernahkah kita terfikir semua itu??? padahal ia terjadi kepada kawan yang berada dihadapan kita.... kenapa kita tak pernah fikirkan??? sebab dia sentiasa ceria dan bahagia.....

ok lah... cukuplah sampai sini dulu kang mengarut2 lagi citer yang keluar.... peristiwa2 yang aku citerkan tadi semua aku dah tempuhi... tapi seorang pun tak tahu... kenapa??? sebab aku bukan jenis manusia yang meminta2.... apa-apa pun fikirlah sendiri mana yang baik dan mana yang buruk... insya allah jika aku senang sikit, aku tak lupa kawan2 yg banyak membantu aku dan kawan2 yang dalam kesusahan... diaorang tak buleh tipu aku ngan alasan2 yang diberi sbb aku faham apa yang diaorg lalui.... okeylah chow...

No comments: