Mar 24, 2011

siannnn anak....

aduhaiii.... penat betul seminggu nih... hari nih genap seminggu anak aku didaati ada darah beku kat otak kiri... ingat lagi petang khamis lepas g amik anak kat umah mak cik, dia tido je... angkat pun dia tak bangun... pelik gak sbb slalu time tu dia tgh tgg aku balik keje... mak cik ckp dia muntah banyak... sampai umh, aku bangunkan dia tapi dia dh terkulai... mata pun tak bukak... bila panggil nama dia, kakinya diangkat sikit... aku terus tipn asben, tgg asben balik terus bwk g klinik... doktor kat klinik srh bawak g spital terus...
kitaorg terus bergegas ke hspital selayang sbb anak ada rekod kat sana... masa kat wad kecemasan, doktor scan kepala anak, didapati ada darah beku yang banyak kat luar otak kiri dan darah tersebut dh tolak otak ke kanan... satu mlm gak arr dok kat kerusi kat wad icu tu sbb doktor kata lepas dia masukkan darah anak, kitaorg gerak ke HKL... upanya jam 7 pagi hari jumaat baru bertolak ke HKL...
sampai HKL jam 8, doktor pakar bedah dan doktor pakar bius bagi penerangan kat aku... tapi satu hapa pun aku tak leh pikir... yang aku ingat doktor kata otak anak aku dh bengkak dan sebahagian tempurung kepala kirinya akan di cabut sehingga otaknya kembali pulih baru di pasangkan semula.... pukul 10 anak aku di tolak ke dewan bedah... sebelum dibedah, anak aku dikomakan.. waktu nih aku ngan asben g tgk keadaan anak aku... walaupon dia telah di komakan, mata nya still sedikit terbuka dan pandang kami berdua... waktu tu aku dh tak leh tahan... kat situ gak aku menangis.... upanya asben aku pun sama nangis... apadaaaa.... sebelum di tolak ke dewan bedah, aku diberi peluang unuk cium anak aku... asben aku awal2 dh kuar sbb dia tak sampai ati nk cium...
pukul 1, selepas selesai di bedah aku di beri peluang tengok anak aku... aku bisikkan kata2 semangat pada dia... tiba2 anak aku sedar dan mula meronta2... nurse tegur aku supaya tak ganggu baby sbb dia baru lepas operate... aku ambil keputusan utk pulang ke rumah dan biarkan anak aku rehat...
isnin lepas anak aku di bawa ke wad biasa... kesan bius pun dh abis, anak aku mula menangis... mungkin sakit kot... aku minta tolong mak jagakan dia kat wad... so, jumaat hingga ahad aku plak yg stay kat wad dan mak balik umh akak utk rehat... abah datang ari tu pun, tak berenti2 abah nangis... sedih aku tgk abah... kini tempurung kepalanya masih di simpan dan jahitan di kepalanya sangat panjang... tp tgk perkembangan anak aku dr jumaat hingga ke hari nih, alhamdulillah, perkembangan yang sangat positif... dah geleng2 kepala, dh pandai nk dukung2, dh mula menyusu, dh selera makan, bila npk ayahnya dtg, mula angkat2 badan suruh ayahnya amik... mcm2 perangai yg dia wat sebelum bedah, dia ingat balik... dotor pun pesan suruh rangsang otaknya balik... harap anak aku jadi anak yang kuat dan tabah kemudia hari nnt... semoga anak aku cepat sembuh.... aminnn....

No comments: