Aug 21, 2015

pengalaman aku keguguran...

huish... banyaknya sawang labah2 nih... dah setahun umah kena tinggal... padan la muka ko... banyak cite tapi x nak share... dulu kata kalau dpt beli smartphone, nak amik gbr pas tu nak update bebanyak... janji tinggal janji je la ko ni wani... nih dh banyak labah2, mmg x la aku masuk... aku kan elegik ngan labah2... bukan aku x suke diaorg tapi diaorg eksaited bebeno kalo npk aku... aku takuttt.... haa... merepek...

mmg mcm2 citer selama setahun nih... ngan abah masuk ijn, kena operate by pass kat ijn, ape lg ntah... sampai aku pun x ingat apa lg kejadian yang berlaku... dah tau nyanyuk, tak nak cite cepat2... padan la muka ko... aku citer yg terkini je la... start pose ritu, aku dh rasa aku ngandung... boley??? ngandung pun boleh rasa2... ko ingat ko makan kek... leh rasa2 nak coklat ke, stoberi ke, cheese ke??? dh buat test pregnant tu tp garisan kedua tu samar2 je... so, mmg aku x de la harap bebeno... laki aku je la eksaited lebih... masuk syawal, masih jugak x dtg bulan... zura pun pegnen gak... dak aton pun pegnen gak... tu kalau ikutkan tu, sama je dekat2 ngan aku tu... balik dr raya ritu, sekali lagi laki aku beli test pregnen tu... hasilnya mmg positif la... masalahnya aku pulak... aku takut nk g buat buku... sebab??? sebab berdasarkan sejarah lalu, aku nih dh mcm kedai runcit... gula lebih, garam lebih... lagi2 baru lepas raya... mmg stress la aku pikir...

akhirnya, aku tekad... 3 ogos 2015, aku g KK Ampang utk wat buku... mmg aku dh agak apa terjadi... tekanan darah aku sgt2 tinggi... padahal aku rasa aku ok je.. terus jadik kes doktor la.. gula aku time tu 7.0... ok la... x de la tinggi bebeno kalau nak dibandingkan ngan zaid ritu... aku di suruh dtg klinik selang sehari utk ambik BP dan surat rujukan ke hospital..

hari rabu, 5 ogos aku decide g klinik lepas balik keje... tu la kesilapan terbesar aku... siang tu kat opis ada lawatan.. so, sebelum balik petang tu aku bantai la makan puding roti, kek coklat, teh tarik, macam2 lg la yang ditempah .... x ingat donia kau kan... hambik kau... petang g klinik, BP still tinggi (ye la, aku penat keje... mesti la darah aku naik), gula plak bacaannya 14 (lain kali ko kunyah je gula pasir sekampit...).. terus doktor kat klinik tu soh aku g spital keesokan harinya tanpa alasan...

6 ogos, aku g spital... BP still tinggi, gula dlm urine, x de masalah... doktor nak tahan wad hari tu jugak... tu pun buat darah aku naik gak tu... aku stress bila pikir sapa nak jaga zaid... masa doktor nak tahan aku, leh pulak laki aku x de... g beli air la, apa la... eemmpphhh... aku ckp, aku kena la bincang ngan laki aku dulu.. bila aku ajak laki aku masuk bilik doktor, doktor bagi kelonggaran aku akan dimasukkan dlm wad seminggu kemudian... apakah doktor takut tgk laki aku bersaiz raksasa??? maafkan saya, ayah... bukan menghina tp mmg ayah bosa godang pun... doktor mmg ada terangkan apa risiko aku dlm keadaan mcm ni.. sama mcm aku gak, laki aku dok pikir pasal zaid... kalau x, dia ok je aku kena warded mlm tu utk kebaikan aku... so, balik je rumah, aku tipon mak mintak mak dtg jaga zaid... lg pun abah mmg nak g IJN pun jumaat depan tu... aku dpt mc hari tu...

7 ogos, aku ke klinik pulak kena check BP.. masih sama... tinggi... dlm urine ada darah... doktor kat klinik ckp, darah tu mungkin sbb tekanan darah aku tinggi sgt, so buah pinggang aku yg menghasilkan darah... aku idok la risau sgt sbb muka doktor pun x de risau ke hapa... aku ambik cuti ari tu... nak rehat kat umah...

8 ngan 9 ogos, aku semangat g open house merata... hehehehe... darah masih keluar tp x banyak... kalau buang air, baru npk...

10 ogos, isnin... laki aku bangun pukul 5.30 pagi nak g keje... aku pun bangun... tgk2 kat cadar banyak darah.. melompat aku ke bilik air.. tanggal je seluar, pelepop.. seketul darah beku jatuh.. kalut la aku pagi2 buta tu... laki aku soh tipon ambulan... boleh pulak diaorg tanya aku leh jalan ke tidak... mmg la boleh jalan... diaorg ckp kalau boleh jalan, dtg sendiri je la ke spital... mmpphhh.... aku tipon mak, soh dtg ari tu gak... baju2 zaid suma laki aku yg letak dlm beg... ntah apa baju la dia letak, aku x tau.. antar zaid g taska, pas tu g spital... upanya dekat sesangat umah aku ngan spital...  sampai spital, terus g kecemasan bersalin tu... darah dh x banyak keluar dh time tu...  aku terus ke wad 4... lepas sorang doktor perempuan tu check aku dgn pelbagai gaya dan keadaan, dtg pulak doktor lelaki... si doktor perempuan tu pun bg tau la kondisi aku bagai.. dan yang paling x sangkanya, doktor lelaki tu cakap, "saya ingat lg dia ni"... hahahaha... tu la doktor yg soh aku masuk wad khamis ari tu... ni giliran doktor lelaki tu pulak check aku dgn pelbagai gaya dan keadaan yang tak perlu la aku terangkan secara detail.. doktor ckp, kantung masih ada... apa2 kita tunggu khamis ni tgk mcm mana.... so, dgn baik hatinya doktor tu bagi aku mc utk hari tu... aku dibenarkan balik umah... balik je, aku ngan laki aku qada' tido.. bangun je, amik zaid kat taska, terus g anto ke rawang... mak ngan abah dah ada kat sana, ameer g jemput diaorg ari tu...

11 ogos... ke klinik pulak kita... laki aku nganto... BP masih tinggi... aku mintak jumpa doktor... kat bilik doktor, aku cerita habis2 apa yg berlaku kat aku... mmg doktor tu je yang rawat aku kat klinik tu... doktor tu tak de la gaya risau ke apa... dia scan, pun dia ckp benda yg sama... kantung masih ada... dia pesan kalau darah banyak keluar, terus g spital... dpt mc 2 hari... doktor pesan, jgn buat apa2 kerja pun... masak pun jgn... hahahahaha... aku dh mcm dugong kat umah... baring tgk tv je... zaid pun x de... x de apa la aku pikir...

12 ogos... aku masih seperti dugong.. muahahahaha... 6.30 petang aku terasa pengeluaran darah yang banyak... g toilet, hambik kau... sekali 2 ketul darah beku jatuh... aku bersihkan diri dan kembali seperti dugong... 7.30 sekali lagi terasa darah keluar... g toilet, 2 ketul lg jatuh... dan lepas tu pengeluaran tanpa henti... sekali jatuh 2 ketul dan beberapa kali la aku salin pad... laki aku sampai je, terus g spital... tp time tu aku dh nak gelap mata dh... laki aku pimpin turun tangga... sampai je spital, salin kain, berketul2 darah jatuh kat lantai spital tu.... dan aku kena check lagi dengan pelbagai gaya dan keadaan tu beberapa kali... dan doktor korek kasik kantung aku tu jatuh... rahim aku pun mmg dh terbukak time tu... siap kena injection utk kecutkan rahim... sementara tu, aku di suruh rehat kat katil.. aku mintak nak bersihkan diri dulu... masuk je dlm toilet, aku rasa nak pitam.. bersih ala kadar, salin kain cepat2, dgn selipar tinggal dlm toilet tu, aku bukak pintu toilet sambil jerit kat nurse aku nak pitam... apa lagi, kena masuk air la kita... dah ok sikit, doktor check sekali lg tp rahim aku still terbuka... doktor pakar time tu ckp, x perlu cuci sbb dia akan keluar secara semulajadi... tp aku tetap kena warded utk pemantauan... aku di puasakan utk hari tu...malam tu aku x leh tido... bayangkan la... dh la aku x makan, darah pulak banyak keluar... di puasakan pulak aku.. sepanjang mlm perut aku berbunyi sampai aku pun susah nak lelap...

13 ogos... pagi tu mmg aku dh nak jadik monster dah sbb lapar sangat... laki aku plak lupa nak beli biskut ke apa mlm tu.. doktor pagi tu ckp aku kena labour room utk cuci... dtg pulak doktor pakar segerombolan, check aku pas tu g scan dgn pelbagai gaya dan keadaan, x perlu katanya... aku hanya melalui proses semulajadi... doktor pakar tu bg aku mcm2 cadangan dan nasihat... aku terasa disayangi pulak time tu... mmg npk sgt doktor tu ambik berat terhadap pesakit dia... aku dibenarkan keluar spital hari tu... masalahnya aku masih lapar... aku tipon laki aku bg tau boleh keluar wad dan dia pun dibenarkan balik awal utk jemput aku... pukul 12, makanan sampai, aku x toleh kiri kanan dah... mampuih la sume... janji aku kenyang... tunggu punya tunggu, laki aku x sampai2... sekali aku call, dia bg tau dia pulak eksiden... aku la uruskan semuanya berkenaan diri aku... ambik appoinment, g discharge wad... last2 bukan dia ambik aku... aku g jumpa dia kat kecemasan... nasib la laki aku badan beso... x de la luka ke, patah riuk ke, apa... balik tu, ambik teksi sampai umah... aku dpt mc 7 hari je.. tau mcm tu, baik aku buat2 sakit teruk... mesti lama cuti kan??


No comments: